Beslenme, Sağlık, Yaşam

Vücut Kitle İndeksine Göre Günlük Su İhtiyacınızı Söylüyoruz

Günlük içilmesi gereken su miktarı hakkında bilgi sahibi olmak sağlıklı bir hayatın ilk adımıdır. Su içmek nefes almak kadar önemlidir. Çünkü insan vücudunun büyük çoğunluğu sudan meydana gelir. Dışkılama, idrar yapma ya da terleme gibi olaylarla atık maddelerin vücuttan uzaklaştırılması su ihtiyacının doğru bir şekilde karşılanmasına bağlıdır. Ayrıca vücut ısısının korunması, ciltteki kurumanın önlenmesi, eklemlerin hareket düzeyinin iyileştirilmesi gibi yaşamsal faaliyetlerin devamlılığı için de su içmek gereklidir.

Vücut Kitle İndeksi (VKİ) Nedir?

İdeal kilo hesaplama yöntemi olarak da bilinen Vücut Kitle İndeksi(VKİ)’nin obezite seviyesinin belirlenmesinde kullanılan en temel hesaplama yöntemidir. Kısacası vücut ağırlığınızın boyunuz ile orantılı olup olmadığının kontrol edilmesini sağlar.

Bu ölçüm ile yalnızca ağırlığınızın seviyesi kontrol edilir. Vücudunuzdaki kas veya yağ miktarını ölçememesi sebebiyle olmanız gereken ideal kiloyu her zaman doğru belirleyemez. En sağlıklı olabileceğiniz kilonun bulunabilmesi için birçok farkı faktörün de hesaba katılması gerekebilir. Bu sebeple doğru bilgi adına uzman birinden destek almanız faydalı olur.

VKİ Nasıl Hesaplanır?

Vücut kitle indeksi değerleri kilogram cinsinden ağırlığınızın, metre cinsinden boyunuzun karesine bölünerek elde edilir. Hesaplamalar sonucuna göre aşağıdaki bilgilerden ağırlık kontrolünüzü gerçekleştirebilirsiniz. 

VKİ = Ağırlık (Kg) / boyun metre cinsinden karesi

Ör. 100 kg ve 1.80 cm boyundaki biri için hesaplamayı aşağıdaki gibi yapabilirsiniz.

1.8 x 1.8 = 3.24

100 / 3.24 = 30.8

VKİ = 30.8

  • 18,5 ve altı VKİ değeri: Zayıf
  • 18,5-24,9 VKİ değeri: Normal kilolu
  • 25-29,9 VKİ değeri: Fazla kilolu
  • 30-39,9 VKİ değeri: Obez
  • 40 ve üzeri VKİ değeri: Aşırı kilolu (morbid obez)¹

Vücut Kitle İndeksine Göre Günlük Su Tüketiminiz Ne Kadar Olmalıdır?

Sağlıklı bir vücut işleyişine sahip kişilerin günlük tüketmesi gereken su miktarı belirli faktörlere göre değişiklik gösterir. Gün içerisindeki hareketlilik, vücut ağırlığı ve vücut kitle indeksi, bulunduğu bölgenin iklim özellikleri, çalışma alanının ısısı gibi faktörler su içme miktarını etkiler.² Örneğin evden çalışan birisinin hareket seviyesi düşük ve çalışma alanının ısı seviyesi belirli düzeylerde olacağından tüketmesi gereken su miktarı az olabilir. Diğer yandan saha araştırması yapan birisi sürekli hareket halinde olacağından ve güneşe sıklıkla maruz kalacağından tüketmesi gereken su miktarı fazla olabilir.

Vücut kitle indeksine göre tüketilmesi gereken su miktarını ağırlık (kg) x 0,033 işlemi ile kolayca hesaplayabilirsiniz. 

Örneğin 65 kilo olduğunuzu varsayarsak günlük tüketmeniz gereken su miktarı;

65 x 0,033 = 2,145 litre çıkacaktır. 

Elbette bu durum yukarıda bahsettiğimiz diğer faktörler eklenmeden yapılan bir hesaplamadır. Gün içerisinde çok hareket edip, fazlaca terlediyseniz bu miktar artmalıdır.

Su tüketimi miktarında dikkat edilmesi gereken bir diğer nokta da su yerine başka gıdalardan su ihtiyacının karşılanma imkanının olmadığıdır. Su yerine kahve veya çay içmeyi tercih ediyorsanız büyük bir hata yaparsınız. Çünkü kahve ve çay gibi içecekler vücuttaki suyu emdiği gibi suyun yerini de tutamaz.³ 

Suyun Vücuttaki Rolü

Su, tüm canlıların en kolay şekilde ulaşabileceği doğal kaynaktır ve sağlıklı bir vücut için tek başına birçok işlevi yerine getirir. Vücudunuzun dengesini bozmamak için günlük su tüketimi konusunda dikkatli olmanız gerekir.

  • Tükettiğiniz gıdaların emilimine, sindirimine ve hücrelere taşınmasına yardımcı olur.
  • Hücrelerde oluşması gereken tepkilerin ortaya çıkmasını sağlar.
  • Doku, organ, hücre ve sistemlerin çalışmasında aktif rol oynar.
  • Metabolizma ve tükettiğiniz gıdalar sonucunda oluşan atık maddeleri vücudunuzdan uzaklaştırır.
  • Vücut ısınızın denetimini ve dengesini sağlar.
  • Eklemlerdeki kayganlığın artmasında etkilidir.
  • Cildinizin kurumasını engeller ve yaşlılık belirtilerinin azalmasında yardımcıdır.
  • Kilo vermenize katkıda bulunur.

Kaynaklar

  1. Kaynak
  2. Kaynak
  3. Kaynak

BiSU’da farklı su markalarını pH değerine göre kıyaslayabilir, kendinize en uygun suyu tek tuşla sipariş edebilirsiniz.

BiSU’yu indirmek için tıklayın!

Previous Article

1 Comment

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.