Beslenme, Güzellik, Sağlık

Metabolizmayı Harekete Geçirecek Su İçme Alışkanlıkları

Doğru beslenme, yeterli miktarda su içme ve egzersiz sağlıklı bir vücut ve metabolizmayı harekete geçirmek için olmazsa olmazdır. Kişiler yaşına, boyuna, cinsiyetine ve ağırlığına göre uygun metabolizmaya sahip olmalıdır. İdeal kiloya ulaşmak, kiloyu korumak veya vücudun güçlendirilmesi için metabolizma hızını artırmak çok önemlidir. 

Metabolizma Nedir?

Metabolizma vücuda giren her gıda maddesinin sürekli olarak yapım ve yıkım faaliyetleridir. Metabolizma kendi içerisinde anabolizma ve katabolizma olarak ikiye ayrılır.¹ 

Anabolizma büyüme döneminde kendisini gösterir. Büyüme döneminde vücut yapım olayları üzerinde çalışır. Çocukların büyümesi için anabolizma sağlıklı bir şekilde faaliyet göstermelidir.

Katabolizma yaşlılıkla birlikte yıkım faaliyetlerinin devreye girmesidir. Yaşın ilerlemesi ile doku kaybı ve kaslarda erime görülür.

Metabolizma en genel haliyle anabolik ve katabolik metabolizma arasındaki dengeden ortaya çıkar. Bu dengenin sağlıklı bir şekilde kendini göstermesi ise bazal metabolizma olarak adlandırılır.

Metabolizma Hızı Nedir?

Metabolizma hızı kişinin günlük hareket seviyesine, yaşına, boyuna, kilosuna, cinsiyetine ya da kas kütlesine göre değişim gösteren bir belirleyicidir. 

Eğer düzenli ve sağlıklı bir beslenme tarzını benimsemişseniz ve kas kütlenizi artırmaya yönelik çalışmalar yapıyorsanız yapım olayları yani anabolizma artar, bu sayede metabolizmanız hızlanır.

Sağlıksız bir beslenme tarzınız varsa ve günlük hareket seviyeniz çok düşük seviyelerde seyrediyorsa yıkım olayları yani katabolizma artar, metabolizmanız yavaşlar.

Metabolizma Hızını Yavaşlatan Faktörler

Mevsimler, şok diyetler, fazla alkol kullanımı ya da günlük su tüketimi konusunda hassas davranmamak vb. metabolizma hızını yavaşlatan faktörlerdir.²

Mevsim Değişikliği

Soğuk havalar yaklaştığında vücudunuz kendini korumak için yağ depolamaya başlar. Yağ depolanması artarken, kas dokusunda azalma görülür. Kışın yavaşlayan metabolizmaya ek sağlıksız beslenmek metabolizmanızın daha da yavaşlamasına neden olur ve kilo alımı başlar.

Düşük Kalorili Diyetler

Şok diyetler olarak da adlandırılan düşük kalorili diyetler uyguladığınızda vücudunuz açlığınızı fark ederek enerjiden tasarruf etmeye çalışır ve böylelikle metabolizmanız yavaşlar. Sürekli olarak bu diyetleri uygulamaya devam ettiğinizde ise metabolizma hızınızı uzun bir süre artıramayabilirsiniz.

Fazla Alkol Tüketimi

Alkolün karaciğerde parçalanıp yağ aktarım sistemini etkilemesi sonucunda vücutta daha fazla yağ depolanır. Yağ dokusunun artması ile birlikte kas dokusunda azalma görülür. Kas dokusunun azalması demek metabolizma hızının da azalması demektir.

Hormonlar

Metabolizma hızını etkileyen faktörlerden biri de tiroksin hormonunu salgılayan tiroid bezleridir. Aktivite seviyesi yüksek tiroid hormonu çok fazla kalori yakmanıza ve zayıflamanıza, sinirli bir ruh haline, çok hareketli olmanıza yol açabilir. Aktivite seviyesi düşük tiroid hormonu ise metabolik hızın yavaş olduğunun göstergesidir. Kilo almanıza ve yavaş hareket etmenize sebep olabilir.

Kas Dokusu ve Kütlesi

Kas dokunuz ve kütleniz ne kadar fazlaysa metabolizma hızınız da o kadar yüksektir. Çünkü kaslar dinlenme halinde bile enerji kullanır. Egzersiz yapmak ve kasları çalıştırmak metabolizmayı hızlandırır ve egzersizden birkaç saat sonrasına kadar da bu hız devam eder. Böylelikle egzersiz sonrasında da kilo vermeye devam edebilirsiniz.

Metabolizmayı Hareketlendirecek Su İçme Alışkanlıkları

Metabolizmayı hareketlendirecek su içme alışkanlıkları uygulaması kolay ve etkili ufak değişiklikleri içerir.

  • Soğuk su içmek metabolizmayı hızlandırır. Çünkü vücut suyu ısıtmak için daha fazla çaba gösterir.
  • Özellikle gece geç saatlerde atıştırma alışkanlığınız varsa bunun önüne geçmek için su içebilirsiniz. Mideyi suyla doldurmak tokluk hissinin oluşmasında yardımcıdır.
  • Egzersizle birlikte su tüketmek halihazırda çalışan metabolizmanızı su ile daha da hızlandırmak anlamına gelir.
  • Kahve ve çay gibi içeceklerin suyun yerine geçmesi mümkün olmasa da su ile birlikte tüketerek metabolizmanızı hızlandırabilirsiniz.
  • Yanınızda sürekli bir şişe su ile gezmeniz su içmeyi unutmamanız anlamına gelir.

Kaynaklar

1. https://www.medicana.com.tr/saglik-rehberi-detay/12438/metabolizma-hizlandirma

2. www.acibadem.com.tr/hayat/metabolizma-hizinizi-yavaslatan-6-neden


BiSU’da farklı su markalarını pH değerine göre kıyaslayabilir, kendinize en uygun suyu tek tuşla sipariş edebilirsiniz.

BiSU’yu indirmek için tıklayın!

Previous ArticleNext Article

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.