Vücudumuz hareket esnasında veya sonrasında serinlemeyi sağlamak ve ısısını düşürmek için terlemeye başlar. Bu durum bazı kişilerde çok olabileceği gibi, bazı kişilerde daha azdır. İçmemiz gereken su miktarı bahsedeceğimiz etkenler dışında terleme düzeyimize de bağlıdır.

Hareketlilik ve spor sonrasında kaybettiğimiz suyu vücudumuza tekrar almamız gerekir. Almadığımız takdirde vücudumuz susuz kalarak ortaya kalp, böbrek, cilt, idrar sorunlarını çıkarabilir. Diğer yandan spor performansımız da belirli ölçüde bu durumdan etkilenebilmektedir. Vücudumuzun riskli durumlarla savaşabilmesi için belirli oranlarda su tüketmemiz yalnızca spor sırasında veya sonrasında değil, her gün önemlidir. 

Spor Esnasında Su İçilir Mi?

Soğuk ya da fazla sıcak olmayan ortamlarda terleme miktarımız, kişiden kişiye göre değişse de, ortalama 100 ml seviyesindedir. Sıcak bir ortamda bulunduğumuzda bu miktar daha fazla olurken, hareketliliğimizin seviyesine göre de her türlü ortamda daha fazla terleme gerçekleştirebiliriz.

Spor esnasında su tüketmeye mümkün olduğunca dikkat etmeliyiz. Diğer yandan su tüketimimizde midemizin kapasitesini, yaşımızı, boyumuzu, cinsiyetimizi ve kilomuzu göz önünde bulundurmamız ve suyu sporumuzu da etkilemeyecek şekilde tüketmemiz önemlidir.

Spor Yaparken Su İçme Dengesini Nasıl Sağlarız?

Bahsettiğimiz üzere mide kapasitemizi tespit ettikten sonra, terleme oranımızı da hesaba katarak saatte bir litre olacak şekilde su içmemiz gerekmektedir. Spor yaparken su içmek konusunda birkaç ayrıntıya dikkat etmemiz de faydamıza olacaktır.

  • Vücudumuza bir anda fazla miktarda su almamalıyız.
  • Spor esnasında fazla terlemiyorsak veya susuzluk hissetmiyorsak ya da tam tersi bir durumda, miktarda azaltma veya çoğaltma yapabiliriz.
  • Spor esnasında tüketmemiz gereken suyu 15-20 dakikalık periyotlara bölerek tüketmeliyiz.

Spordan Sonra Terleme Yoluyla Kaybettiğimiz Suyu Nasıl Geri Alırız?

Spor bittikten sonra terleme yoluyla vücudumuzdan attığımız suyu yerine koymamız gerekir. Bunun için mineralli su tüketmek de faydalı olacaktır, böylelikle alkali seviyemizi dengelerken kaybettiğimiz sıvıyı da geri alabiliriz.

Spor Yaparken Su İçmenin Faydaları Nelerdir?

Spor yapmaya başlamadan önce vücudumuza mutlaka belirli miktarda su almamız gerekir. Bu durum spor esnasında ortaya çıkacak susuzluğu geciktirirken, spora daha adapte bir şekilde başlamamızı da sağlar. Spordan önce içeceğimiz su miktarında yaş, kilo, boy ve cinsiyet gibi etkenleri göz önünde bulundurmalıyız ve mutlaka bir uzmana danışılarak tüketim sağlamalıyız. Spor yaparken su içmenin faydalarını şu şekilde maddeleyebiliriz:

  • Spor esnasında yeterli miktarda tükettiğimiz su, susuzluğumuzu önler.
  • Vücudumuzun oluşabilecek zararlardan kendisini korumaya fırsat bulur.
  • Vücudumuzun iç sıcaklık seviyesinin dengede kalmasına yardımcı olur.
  • Vücudumuzun ısısını dengeler, bu sayede oluşabilecek riskli durumlara karşı koruma sağlar.
  • Spor yaparken su içmek performansımızı artırır ve verimli bir spor deneyimi yaşarız. 
  • Yorulmayı geciktirerek daha uzun süreler spor yapmamıza olanak verir.
  • Spor sırasında kaybettiğimiz su miktarını yerine koymamız kolaylaşır.

Spor Yaparken Vücut Susuz Bırakılırsa Ne Olur?

Spor yaparken, vücudumuzdan belirli oranlarda su eksilmesi yaşanır. Spor sırasında %2’den fazla olacak şekildeki su kaybının spor performansımızı da etkilediği kanıtlanmış bir gerçektir. Susuz kalmanın fark edilen etkilerini ilk 30 dakika içerisinde görebiliriz. Spor yaparken vücudumuzu susuz bırakmamak son derece önemlidir. Peki spor yaparken vücudumuzu susuz bırakırsak ne olur?

  • Uzun süreli yapacağımız sporlar sırasında yeterli su tüketmediğimiz takdirde vücut ısımız çok yüksek seviyelere çıkabilir ve vücut iç ısımızda riskli yükselmeler görülebilir.
  • Sıcaklık yüzünden rahatsızlıklar ortaya çıkabilir. Hayati tehlikesi bulunan, sıcak çarpması olarak da bilinen hipertermiye yol açabilir.
  • Özellikle yaz aylarında spor yaparken yeterli su tüketmezsek vücut ısımız çok yüksek seviyelere gelebilir ve kaslarımıza giden kanın akışı yavaşlayabilir.
  • Susuz kalan vücudumuz spor esnasında tam performansına ulaşamayabilir. 
  • Susuz kalan vücudumuz daha çabuk yorulur, bu da spor süremizin kısalmasına yol açabilir.